snatteri och stöld

Det snattas ofattbart mycket i Sverige. Svenskar snattar mest i hela Norden. Vad kan det bero på? och vad kan Sverige göra för att minska på det? För jag tror aldrig att det gå få bort det helt tyvärr.

Under 2010 anmäldes cirka 64 100 butiksstölder. Tänk då alla butiker som faktiskt inte har anmält. Hur mycket är vi uppe i då?
Oftast så upptäkts inte stölderna. Butikernas svinn visar att bara mellan fem och tio procent av det totala antalet butiksstölder upptäcks och polisanmäls.

Vad är det som drar folk till att snatta? Är det kicken dom får när dom går ut genom kassan med obetalda varor? Är det för att dom inte har pengar till att få mat på bordet?

Jag kan tycka att det är fel av de butiker som bara släpper snattare. Oftast plockar dom bara varorna från snattarna och sen får dom gå. Då är det ju klart att snattare chansar. Vad har dom att förlora?
Jag menar absolut inte att det är ok att snatta. Det jag menar är att jag tycker det är fel att inte alla stölder polisanmäls.

Jag undrar hur den maten smakar som är snodd. Eller hur det känns att duscha med stulen duschkräm. Eller gå runt i den där fina tröjan som du snodde i förra veckan.
Hur känns det att alltid gå runt och vara nervös. Även fast du aldrig åkt fast så vet du inte om peronalen i butiken du går in i vet om att du brukar snatta och faktiskt har ögonen på dig hela tiden.

Hur skulle samhället se ut om alla snattade? Hur skulle det gå för butikerna? En butik går inte runt om alla varorna bara snattas. Inga pengar kommer in bara utgifter.

Har du några bra tips på vad man skulle kunna göra för att förhindra snattare? Eller är du själv en av dom som brukar snatta får du gärna anonymt berätta vad det är som får dig till att göra det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0